Wednesday, January 14, 2009

Malam Gala FIFA



Cristiano Ronaldo melengkapkan tahun 2008 d
engan noktah yang cukup gemilang. Pada malam isnin lalu, bertempat di Zurich, telah berlangsungnya malam gala FIFA 2008. Majlis yang penuh Gilang gemilang ini telah dihadiri Oleh Presiden FIFA sendiri, Sept Baltter, para pegawai FIFA, pemain, pengurus dan juga bekas pemain bola sepak masa lalu seprti Pele, Maradona, Franz Backanbeur dan ramai lagi. Cristiano Ronaldo yang memperoleh 935 mata melalui 136 undian berjaya mengatasi pemenang kedua tahun lalu, Lionel Messi dari Barcelona dan juga penyerang sensasi Liverpool dan Sepanyol, Fernando Torres di kedudukan kedua dan ketiga. Kaka, terbaik pada tahun lalu dan juga pemain terbaik kejohanan Eropah (EURO 2008), Xavi Hernandez pula masing2 melengkapkan senarai 5 pemain terbaik dunia tahun lalu. Ronaldo, pemain sayap Machester United berjaya membolot semua anugerah individu pada tahun 2008.Ronaldo yang baru sahaja ditabalkan selaku pemain terbaik Eropah menerusi anugerah Ballon d' Or baru2 ini, selain pemain terbaik dunia FIFpro, pemain terbaik England, pemain terbaik Liga juara-juara Eropah dan juga Penyerang Terbaik Liga Juara-juara Eropah selain daripada pemenang Anugerah Kasut Emas melalui 42 gol pada musim lepas. Ronaldo juga membantu pasukannya, Manchester United memenangi gelaran Liga Perdana Inggeris, Liga Juara-juara Eropah dan juga Kejohanan Kelab Dunia yang diadakan di Jepun baru2 ini. Pada Kejohanan tersebut Ronaldo telah dipilih selaku pemain kedua terbaik kejohanan yang mana Wayne Rooney telah memenanginya menerusi aksi yang menakjubkan sepanjang kejohanan tersebut.




Ronaldo sebelum Ini cuba di pancing oleh kelab gergasi Sepanyol, Real Madrid namun pada Ogos lalu, beliau telah membuat keputusan untuk kekal di Old Trafford. Sebelum menerima anugerah Pemain Terbaik Dunia pada majilis tersebut, Ronaldo telah mendedikasikan anugerah tersebut kepada keluarganya selain daripada mengucapkan terima kasih kepada pengurusnya, Sir Alex Ferguson dan juga bekas jurulatih Portugal, Luiz Felipe Scolari kerana telah membantu mengembangkan bakatnya dalam bola sepak. Ronaldo suatu ketika dahulu telah memecahkan rekod perpindahan bagi pemain remaja yang mana Manchester United telah membayar 18 juta pound kepada Sporting Lisbon bagi mendapatkan khidmatnya. Ronaldo telah membuat penampilan pertamanya semasa Man. Utd menentang Bolton Wanderas di Old Trafford yang mana beliau telah masuk sebagai pemain gantian dan telah memukau penonton dengan gerakan pantas dan memukaunya sehinggakan beliau telah menerima tepukan gemuruh daripada penyokong selepas perlawanan.
Pada awal musim ini, beliau telah ditimpa kecederaan yang mana memaksanya berehat selama hampir dua bulan. Musim ini beliau telah menjaringkan 9 gol, yang mana jaringan tersebut adalah separuh berbanding jaringannya sehingga waktu ini pada musim lepas.

p/s* Peja dapat anugerah Pemain Terbaik Hoki UTeM 2008...bangger3..clap36x

2 comments: