Saturday, January 31, 2009

dAri kAcA mAta pEnuLis...



Assalamualaikum wbt...

Ketemu kita lagi.dah ama ak xpost sebarang entry coz ak balik kampong cam org laen jgak kan..walaupun ni bkn raya aku, tp pabila kita berada dalam sebuah negara yang majmuk adalah patut bagi Kita untuk sama2 kita raikan tanpa mengira status agama bangsa...tapi janganlah pula kita berlebihan dalam meraikannya..huhuhuhu...well kali ni ak nak story sket memndgkan ak ader mud untuk mbebel entah pape nih...umum mengetahui keadaan negara kita yang mana sekarang nih hampir seluruh negara merasa akan kehangatan kesan daripada kegoyahan ekonomi global yang secara logiknya dan wajarnya bermula daripada Amerika Syarikat...seterusnya merebak ke seluruh dunia. Saban hari kita terbaca di dada2 akhbar yang mana banyak sekali kilang2 dihentikan operasinya, krisis pengangguran kian meruncing dan sebaginya. Pabila disebut sahaja pengganguran, semuer org takot..yela, saper nk mengnggur kan, hari2 makn anggur y pahit untuk ditelan wlaupun pd hkikatnya anggur itu manis, n masam2 gitu...wakaka...yang terbaru ak baca di ruangan ekonomi, akhbar berita harian semalam mengenai kilang Panasonic di melaka bakal ditutup dan seterusnya mengakibatkan hampir 500 orang akan hilng pekerjaan dan Juga kilng panasonic di Selangor akan di gabungkan walaupun tidak memberi kesan keatas pekerja, namun,kita dapat lihat disini bahawa pihak Panasonic akan mengecilkan operasinya di Malaysia. Ini sekaligus akan menjejaskan pertumbuhan ekonomi negara yang sedang dilanda badai.

Keadaan negara sekarang yang mana peralihan pucuk pimpinan kuasa dari Pak Lah kepada Pak Najib. Kalu kita tgok bagaimana Mr. Bush meninggalkan White House kpd Mr. Presiden y bru iaitu Barack Obama dalam keadaan US y bgitu uzur skali. Banyak pmasalahan yg terpksa di tangung oleh Obama yang sekaligus akan menguji sejuah mana kewibawaan Obama dalam mengatasi masalah ini yang mana dalam sejarah US, inilah keadaan paling Buruk yang pernah di alami oleh mereka sebagai Rkyat US yang brbilag warna kulit, Kuam dan sbgainya. Jika kita Lihat suasana politik dalam negara kita sekarang di tambah plak dengan krisis ekonomi yang sekaligus membantutkan sedikit pertumbuhan pembangunan negara kita Khususnya. Permainan politik kini lebih tidak selamat dan banyak risikonya sejak Tsunami politik melanda negara 8 MAc lalu. Sejak itu, ura2 Malaysia bakal mendapat Perdana Menteri baru hangat diperkatakan sehinggalah janji 16 Septembar yang mana negara bakal menadapat kabinet y baru (xjdik pom, ckap org politik) sehinggalah kepada beberapa krisis dalaman UMNO kini.sepanjang ak berada di bumi Malaysia ini, tak pernah skali pom ak lihat UMNO begitu goyah seperti sekarang ini. MAsalah perpaduan antara kaum juga kerap sekali timbul. macam2 isu dan masalah timbul Kini. apakah perubahan politik dalam negara akan timbul lagi???ketakutan mulai terasa takot2 peristiwa 16 MEI 1969 berulang kembali. cukuplah hnya sekali Krisis kaum dalam negara Kita terjadi.harapnya kali ni tak lagi jadinyer.kali ni kewibawaan Pak Lah n Pak Najib akan teruji dengan lebatnya terutama Pak Najib yang mana dengan keadaan sekrang, masalah dalaman UMNO, Ekonomi, perpaduan, semuanya cukup rencah, dan jika tersilap selangkah, buruk padahnya.

ak sebagai salah seorang daripada berpuluh juta rakyat Malaysia mahukan keamanan, kedamaian , keselamatan yang trjamin, keselesaan dalam negara Malaysia yang tercinta dan bertuah ini. Jadikanlah peristiwa masa lampau sebagai iktibar paling berguna kepada kita semua. jangan di ulangi kesilapan yang lampau, kelak, merana diri semua. lihtlah sahaja penderitaan rakyat Palestin kini, hidup penuh kesengsaraan. Bersyukurlah kitas semua dgn ape yang kita peroleh sekarang dan bersama2 lah kita berganding bahu, bersatu dengan jitu dan kemas bagi menjaga perpaduan antara kaum dalam negara kita bagi mewujudkan sebuah masyarakat yang harmoni dan aman damai seperti y kita kecapi sedkit masa lalu di bawah Bapa Pemodenan, Tun Dr MAhathir Mohamad.akhir kalam...salam perpaduan, salam kedamaian...!!!!
p/s*--usah ditimbulkan isu atau propaganda mengenai isu di atas..sebuah idea dan curahan hati dari kaca mata penulis semata...:-p (ntah paper y aku bebel nih...hesh)

2 comments:

  1. "Ketemu kita lagi.dah ama ak xpost sebarang entry coz ak balik kampong cam org laen jgak kan..walaupun ni bkn raya aku, tp pabila kita berada dalam sebuah negara yang majmuk adalah patut bagi Kita untuk sama2 kita raikan tanpa mengira status agama bangsa..."

    ckp jela ko homesick..haha

    ReplyDelete
  2. nicely written..ada bakat jadi penulis..teruskan usaha anda =)

    ReplyDelete